Home‏ > ‏זרקור על‏ > ‏

המרחב הוירטואלי החדש של נופי גליל.

נשלח 24 ביוני 2010, 9:02 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 26 ביוני 2010, 7:31 על ידי ירדנה יהודה ]

בית הספר "חופי הגליל" בגשר הזיו ידוע כבית ספר מנגן. מכל פינה בבית הספר נשמעות תרועות חצוצרות, יבבת כינורות, קצב תופים ואקורדים הרמוניים של אורגניות. בשנתיים האחרונות עוברת על בית הספר מהפיכה שקטה  והדרגתית. בעזרת נחישות רבה להתקדם בתחום התקשוב ועידוד רב של הצוות מצד מנהלת בית הספר, הרתמות מליאה של המזכירה לענין, ובעזרת הדרכה מטעם משרד החינוך, נפתח בבית הספר מרחב למידה ותקשורת חדש: המרחב הוירטואלי. צוות המורים שקיבל מחשב נייד במסגרת המיזם "מחשב לכל מורה", עבר בתש"ע השתלמות של 60 שעות, שנתנה מענה הן לבעלי ניסיון רב בתחום התקשוב והן לבעלי ניסיון מועט. בתחילה נעשה שימוש במערכת צפונט הותיקה כשאת התהליך, תאמינו או לא, דוחפת במרץ רב אילנה המזכירה, אוריינית מחשב ו"בולדוזרית", אשר במסגרת שלל תפקידיה נטלה על עצמה לסייע למורים להשתמש במרחב וירטואלי זה. אתרי הכיתה והמקצוע התמלאו בפעילות ואתר בית הספר החל לשמש כמרכז תקשורת עם ההורים וכבימה להצגת הפעילויות החינוכיות המתבצעות בבית-הספר.
לאחרונה עברה כל הפעילות למערכת האתרים החדשה של גוגל במסגרת צפונט. המזכירה למדה חיש מהר כיצד לתפעל את אתר הבית וצוות המורים, שלמד את המיומנויות בהשתלמות ערוך ומוכן להקים את מערכת האתרים הכיתתיים והמקצועיים במערכת החדשה לקראת תשע"א. המורים שלמדו בקבוצת ההשתלמות שהוגרה "מתחילים", מוכנים כבר, בסיוע צמוד של עמיתיהם המתקדמים ושל רכז התקשוב הבית ספרי, לעשות צעדים ראשונים במערכת החדשה. הצפי אם כן הוא שכבר בתחילת שנת שתע"א תשקוק המערכת חיים תוך ניצול היתרונות הרבים שמציעה המערכת של גוגל על פני המערכת הישנה של צפונט.

תוצרת חופי הגליל: לומדות לכיתה א', מילון "עולם הילד" ועיתון מקוון

בבית הספר התקיימו השנה שלושה מיזמים מקוונים ייחודיים שמצאו אכסניה ראויה במסגרת אתרי גוגל תוך שימוש מושכל בכלים הרבים שסביבה זו מציעה.

 המיזם הראשון הוא פיתוח לומדות ע"י תלמידים נבחרים מכיתות ה'-ו' עבור כיתות א' בתחום השפה ("הכוח לקרוא" ). המפתחים, שקבלו הכשרה במסגרת של שיעור פרטני של "אופק חדש", קבלו מהמורות את חומר הלימודים הנדרש פתחו את הלומדות בתוכנת הפאוורפויט. בלומדות אלה נעשה שימוש ביכולות האינטראקטיביות – שליטה בהנפשה לפי תנאים – ובשילוב מדיה במצגת. לאחר תום השלב הראשון של הפיתוח בדק כל צוות פיתוח את עבודת עמיתו וניסה לאתר באגים ובעיות טכניות ותוכניות (רמת הקריאות של השקופית למשל). לאחר מכן בוצע פיילוט של מספר תלמידים מכיתות א' – המשובים מהם הושגו באמצעות צפיה ושיחה. לאחר תיקונים ושיפורים, הוזמנו כיתות א' להשתמש במשאב. תלמידים אלה מלאו משוב (טופס של גוגל דוקס) מתוך אתר האינטרנט של המיזם,  וכך קבלו המפתחים חומר מסודר ומאורגן  למקצה שיפורים אחרון. התהליך כולו החל מהרעיון, איסוף צרכים, ביצוע הפיילוט, הפקת מוצר ושימוש בהיזון חוזר לשיפורו, הינו תהליך יזמי ממש כמו בתעשיית ההי-טק. התלמידים רכשו כלים רב תחומיים רבים להמשך דרכם. כדאי מאד לקרוא את כתבתו של התלמיד סהר, שדיווח לעלון הבית ספרי המקוון על חוויותיו ממיזם זה.

 

המיזם השני- מילון מקוון "עולם הילד". הקמת מילון המכיל אוסף נכבד של מילים של ילדים- כן, מילים כאלה שרק ילדים משתמשים בהם, ושרובן אינן נהירות למבוגרים. מי יודע מה פירוש המילה "גולולוש" (לא יודעים? שאלו את הילד).
בשלב הראשון  נאספו המונחים במסגרת שיעורי המחשב- מכיתות ב' - ד'. כל ילד תרם מילים כמיטב הבנתו.
הדגש בתהליך הושם על לימוד מיומנות הניסוח של הגדרה טובה למונח- נושא בו מתקשים רוב הילדים. במקום להשתמש במונחי מילון רגילים נעשה שימשו במונחים המתקשרים לילד מבחינה רגשית ומהווים הינע (DRIVE  ) ללמידה. נעשה כאן חיבור בין העולם האקדמי-פורמלי הנלמד בבית הספר, ובין "עולם הילד", הלא פורמלי שאינו זוכה בד"כ להכרה רשמית במסגרת תה"ל.
לאחר שלכל תיקיה מא'- ת' היתה נציגות מילולית מכובדת הגיע השלב השני של הפיתוח:
הפקת משחקים לימודיים שיבדקו את ידע המשתמשים במונחי מילון עולם הילד.  שלב זה בוצע אף הוא ע"י תלמידים נבחרים במסגרת שיעור פרטני.
לאחר שלכל אות פותחו מבדקי הידע הועלו התיקיות עם המונחים והמבדקים לכונן השמיימי-
(
Sky Drive ) של סביבת מיקרוסופט. השלב האחרון של הפקת מבחן מסכם למונחי מילון עולם הילד באמצעות מחולל הטפסים של גוגל. הכוונה היא לערוך מיצ"ב חדש בשפה כשקהל היעד הפעם יהיה צוות המורים. נראה איך הם שולטים בשפה! (רעיון מהפכני זה הלהיב מאד את הילדים....). כמו כן מוזמנים הגולשים באתר המילון להעלות, באמצעות טופס של גוגלדוקס, מילים שלהם מעולם הילדות ולהעשיר את מאגר המונחים, וכן לספר לנו על חוויות ילדות שעלו עם המילים.


המיזם השלישי
הוא העלון המקוון – "חופיתון": עלון זה שהופק ע"י תלמידים במסגרת פעילות הוועדות הבית ספריות, עוסק בנושאים מגוונים מחיי ביה"ס ותלמידיו. בתש"ע הפיקו העיתונאים הצעירים 3 מהדורות שכולן התפרסמו באינטרנט במסגרת אתרי גוגל. הקלידו בגוגל "חופיתון" ותראו!. בתהליך ההפקה נעשה שימוש בכלי גוגל – מסמך, מצגת טופס... כמו כן נוצל הכונן השמיימי ( Sky Drive ) של מיקרוסופט בכדי לאפשר לכתבים לעבוד גם מהבית. בכל סיום מפגש היתה תיקיית הכתבות הבלתי גמורות שבכונן המקומי מועברת לכונן השמיימי. על אופי העלון ניתן ללמוד מדבר העורך בגיליון הראשון:

חופיתון הוא עלון מקומי מאד המנסה לגעת בתחומי הענין שלכם תלמידים, הורים ומורים.
ב"חופיתון" תוכלו לקרוא על אירועים מעניינים המהווים חלק מחיינו בבית הספר
וכן על נושאים מעולם הילדים.
מהדורה זו של העלון עוצבה ברוח חג הפסח והנושא המרכזי בה הוא תופעה טכנולוגית-חברתית
ההולכת ומתעצמת מיום ליום. הפייסבוק.
מי מאיתנו רוצה להתפס לא מוכן - "מה? עוד אין לך פייסבוק?!" או מה "אתה לא יודע מה זה פארמוויל?"    יתרה מכך, מכיוון שכל הצעירים, ולאחרונה גם הילדים כבר שם ואנחנו לא, מטרידה המחשבה מה זה אומר עלינו המורים, ההורים-שאבדנו רלוונטיות? שנותרנו מחוץ למשחק החברתי החדש?
כתבינו יצאו לשטח לסקר את התופעה ואת השפעותיה על חיינו.

כך חלפה לה שנה ברוכה של התנסות בעבודה חינוכית בעזרת הסביבות הוירטואליות של גוגל ושל מיקרוסופט. אין ספק שזו רק ההתחלה. את עיקר פירות ההכשרה וההתנסות נקצור בתשע"א.
בבית הספר מצפים בקוצר רוח גם ללוחות האינטראקטיביים ולשאר העזרים שיסייעו לקדם את הרעיון של "כיתות חכמות".

מסתבר שבבית הספר בחופי הגליל לא רק מנגנים אלא גם מתקוונים.

 מתקוונים מאד! 

Comments