Home‏ > ‏

זרקור על

חגיגת תקשוב בבית ספר גורדון בעכו

נשלח 26 במאי 2011, 2:58 על ידי תמר שמיר   [ עודכן 26 במאי 2011, 3:06 ]

בית ספר גורדון בעכו ביצע אתמול חגיגת אינטרנט מרגשת.
צוות בית הספר הכין יום שיא בנושא השנתי "שנת השפה העברית" המבוסס כולו על שימוש בתקשוב. ליום זה הוזמנו הורי בית הספר והחגיגה הייתה בעיצומה. הילדים הציגו מצגות, הפעילו את ההורים בפעילויות משלבות מחשב והוכיחו בקיעות רבה בתכנים הנלמדים.
המשובים שנשמעו מההורים היו מחממי לב, כמו למשל אמא אחת שקראה בהתרגשות "התלמידים כבר מוכנים לאוניברסיטה" מדברי המנהלת הגב' אסתי מצה- זו הזדמנות נפלאה לחשוף את ההורים לחידושים המתרחשים בבית הספר שלנו ולהכניס את המורים במקשה אחת לעבודה המתוקשבת.
 
 
 
 

בית ספר שלום עליכם - דוגמה לאתר בית ספרי פעיל ומעודכן

נשלח 2 במאי 2011, 11:51 על ידי תמר שמיר

מוזמנים להיכנס לאתר בית הספר שלום עליכם בבצת. האתר מעודכן , פעיל ונותן תמונה מלאה על המתרחש בבית הספר - אירועים, טיולים, פרויקטים וכדומה.
גם המרחבים הכיתתיים פעילים ומעודכנים. המרחבים הכיתתיים כוללים מידע מהנעשה בכיתות ודוגמאות מעניינות של פעילויות הוראה משלבות תקשוב.

מקוונים בכסולות

נשלח 26 ביוני 2010, 0:06 על ידי ירדנה יהודה   [ עודכן 26 ביוני 2010, 8:26 על ידי moshe chimovich ]

הטמעת תחום התקשוב בבית ספר "כסולות" מהווה מנוף לשינוי ארגוני, תכני ופדגוגי.

הצוות החינוכי מפתח חומרי למידה חדשניים ומקיים תהליך הוראה-למידה הפורץ את גבולות בית הספר ומעניק לתלמידים את הידע והיכולת להשתלב בעולם המידע הדיגיטלי.

בבית הספר קיימות 13 כתות חכמות המזמנת סביבת הוראה מקוונת ולמידה חווייתית אינטראקטיבית המאפשרת למורה ליצור דיאלוג דינמי עם התלמידים שבו המורה והתלמידים שותפים להצגת המידע, עריכתו ועדכונו.

 קיים אתר בית ספרי פעיל וכן אתרי כתה ואתרי מקצוע המהווים כתה וירטואלית המשקפת את הלמידה בכתה הפיסית ומהווה המשך ישיר לעשייה בה.

בביה"ס פועלת תוכנת איקונטקט המאפשרת שקיפות מלאה, מעקב ובקרה. התוכנה מציירת תמונת מצב נתון בזמן אמת ומאפשרת מעורבות מורים, הורים ותלמידים ומעודדת לקיחת אחריות.

קיים מנוי שנתי לכל תלמידי ביה"ס לסביבת הלמידה אופק של "מטח" והמטלות המתוקשבות מהוות חלק בלתי נפרד ממרכיב הציון הכולל ומזמנות פריצת דרך בתהליך ההוראה.
 

במהלך השנה היו מספר פרויקטים מתוקשבים בהם לקחו חלק התלמידים וההורים:

הוקמו פורומים בנושאים חברתיים ופעילות בנושא גלישה בטוחה.

הנושא המרכזי "אני ישראלי" נלמד בכל הכיתות באמצעות פעילות מתוקשבת באתר הבית של בית הספר

כתות א'-ב' העמיקו את ידיעותיהם בנושא סמלים,

כתות ג'-ד' למדו על אישים חשובים בתולדות המדינה

ותלמידי כתות ה'-ו' למדו על אירועים חשובים "דרך השיר"

 
נערכה תחרות יצירתית בה התלמידים וההורים יצרו פסלים דגמים מצגות וסרטונים המבטאים מהו ישראלי עבורם.

התוצרים פורסמו באתר והתלמידים וההורים הצביעו עבור התוצר שהם אהבו ביותר.

את הפעילות חתמה תחרות טריוויה של הורים וילדים שהועלתה לאתר מידי יום, בכל יום פורסמו 10 שאלות מתוך הנושאים שנלמדו.

שלושת התלמידים שקבלו את מירב הנקודות עלו לגמר נושא פרסים והתמודדו בפני כל בית הספר במשחק משולב מחשב,אינטרנט וטלפון לבקשת עזרה מהבית.

בית ספר גולן על מפת התקשוב הארצי

נשלח 25 ביוני 2010, 23:55 על ידי ירדנה יהודה   [ עודכן 26 ביוני 2010, 8:30 על ידי moshe chimovich ]

בי"ס גולן יסודי למדעים בנצרת עילית מוביל תקשוב ,מטמיע ומתמקצע מזה 4 שנים.

קפיצת הדרך  החלה " בצפונט" בהדרכתה של נירה לפס. הוקם אתר בית ספרי, שהכיל אתרי כיתה, אתרי
מקצוע,ש.ב  וכו. המשך התהליך התמקד בהתמקצעות הצוות ובהובלתו לעצמאות.

 

כל כיתות האם וחדר מדעים רושתו בלוחות אינטראקטיביים. הצעד העמיק והשביח את הלמידה- הוראה,
אפשר  להביא את העולם החיצון  באמצעות האינטרנט לכיתה: סרטונים להדגמת נושא, קטעי האזנה
  מקוריים, שימוש  בעזרי המחשה תלת ממדיים במדעים והנדסה. "הכתה החכמה" מאפשרת שמירת
השעורים ושליחתם במייל אל תלמיד חסר.

 

במסגרת  תוכנית עירונית "עיר ללא אלימות"  שולבה תוכנת "איקונטאקט".  התוכנה מאפשרת לכל מורה
לתעד און –ליין כל אירוע משמעת  חיובי או שלילי.   התיעוד מתבצע על גבי  הלוח האינטראקטיבי, לעיני
התלמידים. התוכנה מאפשרת  להפיק דוחות המסכמים  אירועים עפ"י חתך נדרש. על סמך הדוחות
האלה, המורה מפיק תעודות  לכל תלמיד אחת לשבוע.

 במקביל נוספה הדרכה והטמעה באמצעות "סיסמה לכל תלמיד" הן לכלל הצוות והן לתלמידים. 
המטמיע מוביל מהלך של הקמת ופיתוח  אתר בית
ספרי בפורטל.

הצוות ממשיך להתמקצע ומפתח משימות מקוונות  בכל מקצועות הלימוד.

באתר הוקם מאגר משימות   שעומד לרשות כלל  המורים.

כל הורה או מבקר יכול  ללמוד על העשייה בבית הספר תוך שיטוט באתר:  להכיר את תוכניות הלימודים, פרוייקטים  ייחודיים הפועלים בבית הספר, מאגר תמונות של כל האירועים הבית ספריים, אתרי כיתות מרהיבים המשקפים את הלמידה והעשייה היומיומית בכל כיתה והתקשורת בין המורה תלמידיו וההורים.

המורה גלית פרימן זכתה במקום הראשון בתחרות  עירונית- "המורה הדיגיטאלי", בהכנת מספר המשימות המקוונות הרבות ביותר.

ב"חדר מורים וירטואלי" מתקיים דיאלוג בין ההנהלה , צוות המורים ומדריכים.
 
תהליך הפיתוח המקצועי של הצוות נכנס לשלב המומחיות, וישתלם בנושא אוריינות המאה ה- 21  תחת הכותרת כתה מתוקשבת.

המרחב הוירטואלי החדש של נופי גליל.

נשלח 24 ביוני 2010, 9:02 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 26 ביוני 2010, 7:31 על ידי ירדנה יהודה ]

בית הספר "חופי הגליל" בגשר הזיו ידוע כבית ספר מנגן. מכל פינה בבית הספר נשמעות תרועות חצוצרות, יבבת כינורות, קצב תופים ואקורדים הרמוניים של אורגניות. בשנתיים האחרונות עוברת על בית הספר מהפיכה שקטה  והדרגתית. בעזרת נחישות רבה להתקדם בתחום התקשוב ועידוד רב של הצוות מצד מנהלת בית הספר, הרתמות מליאה של המזכירה לענין, ובעזרת הדרכה מטעם משרד החינוך, נפתח בבית הספר מרחב למידה ותקשורת חדש: המרחב הוירטואלי. צוות המורים שקיבל מחשב נייד במסגרת המיזם "מחשב לכל מורה", עבר בתש"ע השתלמות של 60 שעות, שנתנה מענה הן לבעלי ניסיון רב בתחום התקשוב והן לבעלי ניסיון מועט. בתחילה נעשה שימוש במערכת צפונט הותיקה כשאת התהליך, תאמינו או לא, דוחפת במרץ רב אילנה המזכירה, אוריינית מחשב ו"בולדוזרית", אשר במסגרת שלל תפקידיה נטלה על עצמה לסייע למורים להשתמש במרחב וירטואלי זה. אתרי הכיתה והמקצוע התמלאו בפעילות ואתר בית הספר החל לשמש כמרכז תקשורת עם ההורים וכבימה להצגת הפעילויות החינוכיות המתבצעות בבית-הספר.
לאחרונה עברה כל הפעילות למערכת האתרים החדשה של גוגל במסגרת צפונט. המזכירה למדה חיש מהר כיצד לתפעל את אתר הבית וצוות המורים, שלמד את המיומנויות בהשתלמות ערוך ומוכן להקים את מערכת האתרים הכיתתיים והמקצועיים במערכת החדשה לקראת תשע"א. המורים שלמדו בקבוצת ההשתלמות שהוגרה "מתחילים", מוכנים כבר, בסיוע צמוד של עמיתיהם המתקדמים ושל רכז התקשוב הבית ספרי, לעשות צעדים ראשונים במערכת החדשה. הצפי אם כן הוא שכבר בתחילת שנת שתע"א תשקוק המערכת חיים תוך ניצול היתרונות הרבים שמציעה המערכת של גוגל על פני המערכת הישנה של צפונט.

תוצרת חופי הגליל: לומדות לכיתה א', מילון "עולם הילד" ועיתון מקוון

בבית הספר התקיימו השנה שלושה מיזמים מקוונים ייחודיים שמצאו אכסניה ראויה במסגרת אתרי גוגל תוך שימוש מושכל בכלים הרבים שסביבה זו מציעה.

 המיזם הראשון הוא פיתוח לומדות ע"י תלמידים נבחרים מכיתות ה'-ו' עבור כיתות א' בתחום השפה ("הכוח לקרוא" ). המפתחים, שקבלו הכשרה במסגרת של שיעור פרטני של "אופק חדש", קבלו מהמורות את חומר הלימודים הנדרש פתחו את הלומדות בתוכנת הפאוורפויט. בלומדות אלה נעשה שימוש ביכולות האינטראקטיביות – שליטה בהנפשה לפי תנאים – ובשילוב מדיה במצגת. לאחר תום השלב הראשון של הפיתוח בדק כל צוות פיתוח את עבודת עמיתו וניסה לאתר באגים ובעיות טכניות ותוכניות (רמת הקריאות של השקופית למשל). לאחר מכן בוצע פיילוט של מספר תלמידים מכיתות א' – המשובים מהם הושגו באמצעות צפיה ושיחה. לאחר תיקונים ושיפורים, הוזמנו כיתות א' להשתמש במשאב. תלמידים אלה מלאו משוב (טופס של גוגל דוקס) מתוך אתר האינטרנט של המיזם,  וכך קבלו המפתחים חומר מסודר ומאורגן  למקצה שיפורים אחרון. התהליך כולו החל מהרעיון, איסוף צרכים, ביצוע הפיילוט, הפקת מוצר ושימוש בהיזון חוזר לשיפורו, הינו תהליך יזמי ממש כמו בתעשיית ההי-טק. התלמידים רכשו כלים רב תחומיים רבים להמשך דרכם. כדאי מאד לקרוא את כתבתו של התלמיד סהר, שדיווח לעלון הבית ספרי המקוון על חוויותיו ממיזם זה.

 

המיזם השני- מילון מקוון "עולם הילד". הקמת מילון המכיל אוסף נכבד של מילים של ילדים- כן, מילים כאלה שרק ילדים משתמשים בהם, ושרובן אינן נהירות למבוגרים. מי יודע מה פירוש המילה "גולולוש" (לא יודעים? שאלו את הילד).
בשלב הראשון  נאספו המונחים במסגרת שיעורי המחשב- מכיתות ב' - ד'. כל ילד תרם מילים כמיטב הבנתו.
הדגש בתהליך הושם על לימוד מיומנות הניסוח של הגדרה טובה למונח- נושא בו מתקשים רוב הילדים. במקום להשתמש במונחי מילון רגילים נעשה שימשו במונחים המתקשרים לילד מבחינה רגשית ומהווים הינע (DRIVE  ) ללמידה. נעשה כאן חיבור בין העולם האקדמי-פורמלי הנלמד בבית הספר, ובין "עולם הילד", הלא פורמלי שאינו זוכה בד"כ להכרה רשמית במסגרת תה"ל.
לאחר שלכל תיקיה מא'- ת' היתה נציגות מילולית מכובדת הגיע השלב השני של הפיתוח:
הפקת משחקים לימודיים שיבדקו את ידע המשתמשים במונחי מילון עולם הילד.  שלב זה בוצע אף הוא ע"י תלמידים נבחרים במסגרת שיעור פרטני.
לאחר שלכל אות פותחו מבדקי הידע הועלו התיקיות עם המונחים והמבדקים לכונן השמיימי-
(
Sky Drive ) של סביבת מיקרוסופט. השלב האחרון של הפקת מבחן מסכם למונחי מילון עולם הילד באמצעות מחולל הטפסים של גוגל. הכוונה היא לערוך מיצ"ב חדש בשפה כשקהל היעד הפעם יהיה צוות המורים. נראה איך הם שולטים בשפה! (רעיון מהפכני זה הלהיב מאד את הילדים....). כמו כן מוזמנים הגולשים באתר המילון להעלות, באמצעות טופס של גוגלדוקס, מילים שלהם מעולם הילדות ולהעשיר את מאגר המונחים, וכן לספר לנו על חוויות ילדות שעלו עם המילים.


המיזם השלישי
הוא העלון המקוון – "חופיתון": עלון זה שהופק ע"י תלמידים במסגרת פעילות הוועדות הבית ספריות, עוסק בנושאים מגוונים מחיי ביה"ס ותלמידיו. בתש"ע הפיקו העיתונאים הצעירים 3 מהדורות שכולן התפרסמו באינטרנט במסגרת אתרי גוגל. הקלידו בגוגל "חופיתון" ותראו!. בתהליך ההפקה נעשה שימוש בכלי גוגל – מסמך, מצגת טופס... כמו כן נוצל הכונן השמיימי ( Sky Drive ) של מיקרוסופט בכדי לאפשר לכתבים לעבוד גם מהבית. בכל סיום מפגש היתה תיקיית הכתבות הבלתי גמורות שבכונן המקומי מועברת לכונן השמיימי. על אופי העלון ניתן ללמוד מדבר העורך בגיליון הראשון:

חופיתון הוא עלון מקומי מאד המנסה לגעת בתחומי הענין שלכם תלמידים, הורים ומורים.
ב"חופיתון" תוכלו לקרוא על אירועים מעניינים המהווים חלק מחיינו בבית הספר
וכן על נושאים מעולם הילדים.
מהדורה זו של העלון עוצבה ברוח חג הפסח והנושא המרכזי בה הוא תופעה טכנולוגית-חברתית
ההולכת ומתעצמת מיום ליום. הפייסבוק.
מי מאיתנו רוצה להתפס לא מוכן - "מה? עוד אין לך פייסבוק?!" או מה "אתה לא יודע מה זה פארמוויל?"    יתרה מכך, מכיוון שכל הצעירים, ולאחרונה גם הילדים כבר שם ואנחנו לא, מטרידה המחשבה מה זה אומר עלינו המורים, ההורים-שאבדנו רלוונטיות? שנותרנו מחוץ למשחק החברתי החדש?
כתבינו יצאו לשטח לסקר את התופעה ואת השפעותיה על חיינו.

כך חלפה לה שנה ברוכה של התנסות בעבודה חינוכית בעזרת הסביבות הוירטואליות של גוגל ושל מיקרוסופט. אין ספק שזו רק ההתחלה. את עיקר פירות ההכשרה וההתנסות נקצור בתשע"א.
בבית הספר מצפים בקוצר רוח גם ללוחות האינטראקטיביים ולשאר העזרים שיסייעו לקדם את הרעיון של "כיתות חכמות".

מסתבר שבבית הספר בחופי הגליל לא רק מנגנים אלא גם מתקוונים.

 מתקוונים מאד! 

בית ספר קורצ'אק

נשלח 24 ביוני 2010, 9:01 על ידי moshe chimovich

שימוש באתר הבית ספרי ככלי תקשורת בין מורים לתלמידים וחשיפה להורים

בית ספר קורצ'אק הינו בית הספר הראשון בקריית שמונה, שהחל בתהליך הטמעת לוחות אינטראקטיביים ואימץ טכנולוגיה חדשה של צפונט (gooogle apps) במטרה לתמוך בתהליך ההטמעה.

לאורך כל הדרך הבין צוות המורים, שאסטרטגיות למידה והוראה משנות כיוון, מקבלות היבטים נוספים והופכות ליותר אינטראקטיביות והוליסטיות, מגוונות, מאתגרות, ויתרה מזה, גלויות ושקופות לעיני ההורים והקהילה כולה. המורים עשו שימוש באתרי כיתות, אתרי מקצוע וחינוך חברתי לצורך העברת מסרים, מידע, תוכניות ופעילויות.

היום, אחרי שנה של עבודה, ניתן לומר כי רוב המורים משתמשים בלוחות אינטראקטיביים ובאתרי צפונט בתהליכי הוראה-למידה. תהליכים פדגוגיים נעשו פוריים ומגוונים יותר ותפקיד המורה קיבל זווית שונה במקצת. המורה אינו במרכז הבמה, הוא אינו מקור הידע הבלעדי, אלא, דמות מכוונת, מובילה, מדריכה את התלמידים ומנווטת את הלמידה בעזרת הכלים הטכנולוגיים החדשים שרכש. המורה יכול לבצע למידה אינטראקטיבית ולתת מטלות מתוקשבות. לוחות אינטראקטיביים מזמנים שילוב בין אמצעי מדיה עדכניים ומאפשרים פדגוגיה ברמה אחרת.

מהיבט התלמיד, השילוב בין לוחות אינטראקטיביים לבין אתרי כיתות מזמן להם אפשרות להשלים חומרים לימודיים, שהפסידו מסיבות שונות, כמו מחלה, השתתפות במועצת תלמידים ועוד.

ראוי לציין, כי בזכות השימוש בלוחות ובאתרים, נוצרה בין מורה לתלמיד אינטראקציה מסוג שלא הכרנו. התגלו תלמידים שבלטו בידענותם בכלים הטכנולוגיים, דבר שלא בא לידי ביטוי במהלך שיעור רגיל.

ההורים נחשפו לשילוב הכלים הטכנולוגיים בבית הספר ביום המשפחה והתפעלו מיכולתם של תלמידים ללמוד באופן אחר. חשיפה זו הניבה ניצנים ראשונים של כניסות הורים לאתר הבית ספרי, דבר שיכול להוות בסיס לפיתוח התרבות הדיגיטלית בקרב תלמידים, הורים וקהילה.


1-6 of 6