Home‏ > ‏

מה חדש בתקשוב

שותפות למען המיומנויות של המאה ה-21

נשלח 30 באוק׳ 2010, 0:00 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 30 באוק׳ 2010, 0:04 ]

בארה”ב פועלת עמותה בשם , Partnership for 21st Century Skills , הפועלת לקידום הלימוד ולפיתוח של מיומנויות המאה ה- 21 במערכת החינוך. העמותה היא למעשה  קואליציה של מוסדות ציבוריים, ארגונים וחברות פרטיות.
"השותפות למען מיומנויות של המאה ה-21" פרסמה דו"ח מקיף מאד: "למידה לקראת המאה ה-21" (Learning for the 21st Century), המבטא חזון הקשור  באופן שבו צריכים בתי הספר להכין את התלמידים כדי להצליח במאה ה-21. במרכז הדו"ח יש המלצה לבתי הספר להתמקד בששה אלמנטים עיקריים של למידה במאה ה-21:

לקריאה של הדו"ח בפורטל מס"ע

שילובם של מחשבים ניידים - סקירת מידע

נשלח 29 באוק׳ 2010, 23:47 על ידי moshe chimovich

מחבר: דזירה פז, עמי סלנט פורטל מסע
האופנה האחרונה בעולם החינוך היא שילוב מחשבים ניידים בכיתות לצורך למידה פעילה בנוסף לחיבור לאינטרנט.  בארה"ב, באירופה, באוסטרליה ובבריטניה יש כבר מאות בתי ספר שציידו באופן ניסיוני חלק מהכיתות במחשבים ניידים, מחשב נייד לכל תלמיד (כולל חיבור לרשת האינטרנט ובמקרים מסוימים גם ללוח "חכם" ממוחשב של המורה).

• בתי ספר לא מחכים ליוזמות ממשלתיות, הם יוזמים בעצמם מהלכים להצטיידות תלמידים במחשבים ניידים. מגמה זו ניכרת במיוחד בקנדה ובארה"ב שם יוזמים בתי הספר בעצמם מהלכים לעידוד התלמידים להצטייד במחשבים ניידים ולעתים אפילו מחייבים את התלמידים וההורים להצטייד במחשבים ניידים.
• רק בארה"ב קיימות אלפי תכניות כלל-ארציות ביחס למחשבים ניידים, כבר לא מדברים על מחשבים ניידים בכל כיתה כי אם על מחשבים ניידים על כל שולחן בכיתה.
לכתבה המלאה בפורטל מסע

ה- OLPC עובר לשימוש בלוחות (tablet) שעלותם תהיה 99 דולר

נשלח 28 במאי 2010, 11:28 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 1 ביולי 2010, 13:33 על ידי ירדנה יהודה ]

ה- OLPC  הוא ארגון ללא מטרות רווח אשר שם לו למטרה לייצר  מחשב נייד ב- 100 $ עבור ילדים במדינות  מתפתחות   עובר  לשימוש בלוחות  (tablet)  שעלותם תהיה 99 דולר.  הלוחות מבוססים על טכנולוגיה של  חברת chipmaker Marvell Technology Group
ניקולס נגרופונטה, מייסד ה- One Laptop Per Child ) OLPC),  משדר  אופטימיות שארגונו יצליח לשמור   על  מחיר ללוח שיהיה נמוך מ-100 דולר  בעיקר בגלל שחברת  מארוול מתכננת לשווק את הלוח  בבתי ספר ומוסדות הבריאות   ונפח מכירות גבוה הוא  המפתח למחירים נמוכים. מכשיר
ה-  Moby tablet נמצא כרגע בניסוי בפיילוט בבית ספר בוואשינגטון  שבו לומדים ילדים  בסיכון.

 

המחשב הנייד הקודם מסוג  XO  נמכר על ידי ה-OLPC לממשלות וארגונים במדינות מתפתחות  כגון אפגניסטן אורוגוואי  ולא היה מיועד לקהל הרחב.

למרות רצונו של ה- OLPC למכור מחשב ב-100 דולר עלה מחיר המחשב כמעט עד למחיר של 200 דולר למחשב.  המחיר הגבוה של מחשב ה-OX היה נבע בגלל החלקים הנעים שהיו בו, הצורך בהגנה מרוחות, חולות אפשרות לעבוד בשמש בוהקת  והצורך בשינוי אותיות המקלדת במדינות אשר שפת האם שלהם אינה אלפבית לטיני. במחשב הלוח שינוי  האותיות במקלדת יתבצע במת התוכנה  של מסך המגע ולא יהיה בעלות גבוהה.

במחשבי הלוח החדשים תותקן לפחות מצלמת וידאו אחת או אפילו שתיים, למחשב יהיה חיבור Wi-Fi  מסך מגע ומספיק כוח חישובי להפעלת וידאו בתלת מימד. מרוול מקווה ליצור מסך בגודל של 8.5 על 11 אינטש גודל סטנדרטי לגיליון דף נייר בניגוד ל-IPAD המכשיר יוכל להתחבר להתקנים חיצוניםכמו  מדפסת ועכבר.

 

נגרופונטה טוען  שהיה  רוצה בסופו של דבר שמחשב הלוח   יפעיל גרסה כלשהי של מערכת הפעלה חופשית כמו מערכת ההפעלה של  Linux PC. אך  הדור הראשון של הלוחות  ""XO 3.0 צפויים להשתמש אנדרואיד, מערכת ההפעלה למכשיר הנייד, מבית גוגל.

המהפכה השקטה של מקרני התלת מימד 3D

נשלח 22 במאי 2010, 11:09 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 16 ביוני 2010, 4:04 ]


השימוש בטכנולוגיית התלת מימד בתחום הבידור הולכת וצוברת תאוצה. הסרט אווטאר הוא הסרט המרוויח בכל הזמנים. בקרוב עומדים לצאת לשוק סרטי תלת מימד חדשים. טלוויזיות תלת מימד הן טרנד עולמי שפרץ לאחרונה בעיקר בשל הפופולאריות שצברה הטכנולוגיה באולמות הקולנוע. כעת נערכים תחנות שידור רבות להפיק ולשדר בתלת מימד.

בעוד תשומת הלב התקשורתית מתמקדת בשוק הבידור, מתרחשת מהפכה שקטה בתחום החינוך. בשנים האחרונות רוב יצרני המקרנים משווקים מקרנים המאפשרים הקרנה בתלת מימד ובהתאמה מופקים תכנים ועזרים לימודים להקרנה בתלת מימד .

הויזואליות המשופרת של התלת מימד באה לידי בתחומים כמו גיאומטריה שבה יש צורך להדגים תפיסות מופשטות, ביולוגיה, אסטרונומיה, היסטוריה, גיאוגרפיה אומנות ומדעי כדור הארץ תחומים שבהם התלת מימד יכול להגביר את הלמידה.


מקרני התלת מימד מבוססים על  טכנולוגיה שפיתחה טקסס אינסטרומנטס, ומבוססת על שבב הכולל מראות קטנטנות שזזות לפי זרם חשמלי. לפי זווית המראה, ניתן להעביר כמות אור נתונה אל המסך.


 

הטכנולוגיה התלת מימד אשר  מאפשרת קליטה של תמונות שונות בכל  עיין ויצירת השליית העומק הוצגה כבר בשנת 1920  על ידי שימוש בשני מקרנים מסונכרנים. החידוש כיום שניתן לבצע זאת בעזרת מקרן אחד. כבר כיום קיימים בשוק מעל 70 סוגים של מקרני תלת מימד מהחברות המובילות כמו  מיציבושי , דל, שארפ, אופטומה, וויויטק

בתי ספר המעוניינים לרכוש ולהתקין מקרני תלת מימד צרכים לקחת בחשבון שלקבלת איכות צפייה גבוהה  בתלת מימד יהיה צורך להשתמש במסכי כסף.

האתגר הגדול ביותר של תחום התלת מימד הם התכנים  מספר חברות החלו בשיתופי פעולה עם יצרני המקרנים כמו   BenQ וחברת safarimontage  שיוציאו בסוף 2010 חומרי למידה חדשים. חברות נוספות המפתחות חומרי למידה לתלת מימד הם  מחלקת החינוך של דיסקברי  , Promethean ,  EON    ו- RM Education

  המבחן האמיתי של טכנולוגיית תלת המימד תהיה ביכולתה לשפר הישגים לימודיים. מחקר שנערך במדינת אילינוי  הראה כי שציוני התלמידים שלמדו  בטכנולוגית תלת מימד עלו ב-35% במקום 9.7% בקבוצת ביקורת שלמדה ללא טכנולוגיית התלת מימד. כאשר עשו ניתוח שלקח בחשבון מצב סוציו-אקונומי, מוצא אתני, מגדר ובדקו ציונים במבחן סטנדרטי במתמטיקה, כל הקבוצות הראו שיפור בציונים מ-29 עד 35%. התוצאות שהשיגו היו  אפילו טובות  מהתוצאות של, ובכך נעשה תיקון להישגים הנמוכים יותר של בנות בהשוואה לבנים בתחום המתמטיקה.

במחקר נוסף שנעשה באותו מחוז באילינוי חולקו לומדים  לשתי קבוצות הקבוצות למדו את אותו החומר במדעים בצורה המסורתית ובעזרת תלת מימד. התוצאות בקבוצת ניסוי שלמדה עם 3D התוצאות בין מבחן לפני ואחרי עלו ב-35%, בעוד שבקבוצת ביקורת הן עלו רק ב-10%  כלומר, 25% הבדל.

רנסנס ההוראה הפרונטאלית בנוכחות לוח אינטראקטיבי, וגם בלעדיו

נשלח 16 במאי 2010, 3:38 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 25 במאי 2010, 0:54 על ידי ירדנה יהודה ]

עם ההצטיידות ההולכת וגוברת כיום (2010) בלו"א (לוח אינטראקטיבי/לוח חכם) ו"הכתה חכמה", גובר הצורך בדיון מפורט באופני השימוש היעילים וההולמים בו. "הכתה החכמה", והלו"א בפרט, מממשים סביבת למידה חדשה ועדכנית אשר מעצבת ומשנה את פני ההוראה. ההתנגדות לשימוש בהוראה פרונטאלית, בנימוק שהיא הוראה אנכרוניסטית שעבר זמנה, היא הנחה שגויה, שכן אם מנצלים את יתרונותיה הרבים, לצד חלופות בדרכי הוראה נוספות, ניתן למלא מגוון גדול של צרכי לומדים ולמידה. הסוגיה הפדגוגית היא איפה, איננה חיפוש חלופות להוראה הפרונטאלית, אלא יצירת דרכים יעילות לשימוש בה על מנת להתאימה לרוח הלמידה בסביבת למידה עדכנית. מדובר ברנסנס של הוראה הפרונטאלית, ההופכת, על פי הצעת מחברי המאמר, את ההוראה הפרונטאלית המסורתית ל"הוראה פרונטלית ממזגת". מאפייניה העיקריים של ההוראה הפרונטאלית האחרת בכיתה, הם מיזוג אינטראקטיביות רב ממדית בהוראה אישית ושיתופית. הוראה מסוג זה מזמנת אופני למידה עדכניים המקדמים חשיבה, ומצריכים מהמורה ומהתלמידים לנהל דיאלוג תוך כדי אינטראקציה בין התלמידים לחומר הנלמד, בין התלמידים בינם לבין עצמם ובין התלמידים והמורה. המפתח להצלחה הוא דרכו של המורה כמנהיג, המנווט את ההוראה ומנהל את הכיתה ואת השיעור בדרך מושכלת ומיטבית.

המאמר מציג עקרונות שיעור עדכני מבוסס הוראה פרונטאלית ממזגת, המיישמת למעשה את עקרונות ההוראה המיטבית, המשלבת פדגוגיה עדכנית עם טכנולוגיה כמהות פדגוגית חדשנית, שנותנת מענה אוטנטי והולם לצרכי הלומד במאה ה- 21. כמו כן מציע המאמר דרכים ליישום הוראה פרונטאלית ממזגת באמצעות מרכיבי השיעור: מסגרת השיעור, אינטראקציה, חשיבה, שילוב הטכנולוגיה בקידום הלמידה ובניהול שיעור. בנוסף, מתוארים גם הכלים שעומדים לרשות המורה המשתמש בלו"א, המאפשרים יישום בפועל של עקרונות הוראה אלה
.

 

http://avrumrotem.com/avrum-S/mekuvanIA/IWB_rensanaFrontaly_IA.pdf

 

כתבו: עידית אבני, אברום רותם, אביבה בן-חפר.

" Mouse Mischief"

נשלח 2 במאי 2010, 12:18 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 12 במאי 2010, 22:49 על ידי ירדנה יהודה ]



מיקרוסופט שיחררה תוספת אינטראקטיבית חינמית  לתוכנת PowerPoint  לשימוש  בכיתת לימוד המצוידות  במחשבים  התוספת  מכונה
 "Mouse Mischief,"  והיא מאפשר
ת למורים להפעיל מצגת שבה  חומרי למידה  ללמידה אינטראקטיבית סימולטנית של  תלמידים.
אירה סנידר המנהלת הכללית של קבוצת הסטארט-אפ לעסקים במיקרוסופט העולמית מספרת שהתוסף מאפשר  לתלמידים להפוך  מלומדים פאסיביים לשותפים פעילים  בתהליך הלמידה ומאפשרת גם לתלמידים ביישניים וחששנים לקחת חלק פעיל בשיעור.
התוספת משולבת כסרגל כלים בתוכנת ה-PowerPoint ובעזרתו מורה יכול להוסיף אלמנטים אינטראקטיביים  למצגת לדוגמא:
שאלות, תרשימים ומגוון של תשובות לבחירה
שעליהם יכולים התלמידים לענות בעזרת הקלקה על  עכבר המחשב  (גם עכברים אלחוטיים).

תוסף " Mouse Mischief"מציג תפיסה דומה למערכות הצבעה בכיתות חכמות  אך במיקרוסופט טוענים שאינם  באים להחליף מערכות אלה מכיוון שבשונה ממערכות הצבעה - Mouse Mischief  - אינה מציגה את התוצאות  האישיות של תלמידים בטבלה ואינה מסכמת את ההצבעות של התלמיד.

לדברי מיקרוסופט התוסף אינו רק  מערכת ההצבעה ומכיוון שהוא משולב כסרגל ב-PowerPoint המורים אינם נדרשים ללמוד תוכנה  חדשה וממשק הקלט של המערכת הוא העכבר.

מיקרוסופט השיקה גם קהילה לנושא  שתאפשר למורים לעלות ולשתף חומרים ותבניות שפיתחו לתוסף.
מומלץ להתקין את התוסף על חלונות 7  או ויסטה אשר מאפשרות לשתף בו זמנים מספר גבוהה יותר של תלמידים.
להורדת התוסף לחצו כאן   ומידע  נוסף  על התוסף ניתן לקרוא באתר.







כל בתי''ס במדינת אורגון שבארה''ב מאמצים Google Apps

נשלח 30 באפר׳ 2010, 13:02 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 25 במאי 2010, 0:56 על ידי ירדנה יהודה ]

כפי שדווח בבלוג הרשמי של גוגל, החל מאפריל 2010 משרד החינוך במדינת אורגון שבארה"ב לוקח יוזמה מערכתית ופותח בפני כל שכבות הגיל בכל בתיה"ס במדינה שימוש בחבילה הטכנולוגית Google Apps for K-12. צעד זה מהווה רווח כפול למערכת החינוך במדינת אורגון. מחד, הוא יספק לכלל עובדי הוראה ותלמידים חבילה של כלים טכנולוגיים מגוונים כמו מייל, מסמכים גיליונות ומצגות שיתופיים, אפשרות לבניית אתרים כיתתיים ובתי ספריים, קבוצות דיון, יישומים לקיום שיחות בזמן אמת - בכתב, בקול או בוידיאו ועוד. מאידך, השימוש בחבילה החינוכית של גוגל יחסוך למשרד החינוך של מדינת אורגון כ-1.5 מליון $ מדי שנה. כמו בפתגם הלטיני alis volat propriis שבכותרת הפוסט, נראה כי מדינת אורגון פורסת כנפיים ועפה בכוחות עצמה לכיוון גישת הענן (Cloud computing) בעלת פוטנציאל עצום בתחום החינוך.

האם ספרי הלימוד הדיגיטאליים יחוללו שינוי בדרכי הלמידה?

נשלח 27 באפר׳ 2010, 0:11 על ידי ירדנה יהודה   [ עודכן 25 במאי 2010, 0:58 ]


האם ספרי הלימוד הדיגיטאליים יחוללו שינוי בדרכי ההוראה והלמידה של המורים והתלמידים ?
הציפיות הרבות לשילובו של מחשב ה-IPAD כספר לימוד ממוחשב בבתי הספר, במכללות ובאוניברסיטאות גורמות כיום למו"לים רבים בארה"ב להיערך לפיתוח ספרי לימוד ממוחשבים שיהיו גם תואמי מחשבי IPAD.
לאור זאת, ניכרת פעילות נמרצת בארה"ב למעבר לספרי לימוד ממוחשבים לא רק מבחינת המו"לים ושוק הספרים אלא גם מבחינת גורמי החינוך השונים (מנהלי בתי ספר , מחוזות חינוך וכדומה)
.

ללמידה באמצעות ניידים

נשלח 20 בפבר׳ 2010, 9:21 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 28 באפר׳ 2010, 12:56 ]

כתב העת: Journal of Technology, Learning and Assessment מינואר 2010 כולו מוקדש להשפעות החינוכיות והלימודיות שיש ללמידה באמצעות ניידים לכל תלמיד, "מחשוב 1:1". המאמרים נכתבו על ידי חוקרים מבית הספר לחינוך מבוסטון קולג'. המחקרים מצאו, שבמבחני קריאה באנגלית וכישורי שפה התלמידים בתבנית ה-1:1 הגיעו לביצועים הרבה יותר טובים מאשר בכיתה המסורתית וציוניהם חרגו בצורה ניכרת מהשוליים מבחינה סטטיסטיות. החוקרים דיווחו בנוסף על ממצאים שמעידים על מוטיבציה ורצון מוגברים ללמוד, כמו גם על שינויים באופן ההוראה של המורים.

מעבדת המחשבים הניידת בבתי הספר , פתרונות ואילוצים

נשלח 20 בפבר׳ 2010, 9:13 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 24 באפר׳ 2010, 22:20 ]

רכז המחשבים באחד המחוזות החינוך בארה"ב מתאר את הפתרון שנוקטים בו בתי הספר לבעיה שימוש במחשבים במהלך השיעורים. במקום להוציא את הילדים למעבדת המחשבים המיושנת , הם עובדים על פי העיקרון של מעבדת מחשבים ניידת, כלומר , עמדות מחשבים ניידים על גבי ארגזי ציוד ניידים המגיעים לכיתה למשך 30 דקות. לכאורה , הפתרון של שינוע מחשבים ניידים בין כיתות בביה"ס נראה יעיל, אך בפועל
לכתבה המלאה בפורטל מס"ע


1-10 of 10