Home‏ > ‏הודעות צפונט‏ > ‏

פרס רקנאטי למורה היזם עבדדלה חאללילה

נשלח 24 באפר׳ 2010, 0:22 על ידי moshe chimovich   [ עודכן 13 במאי 2010, 2:29 על ידי עבדאללה חלאילה ]
 
לגלוש וללמוד ערבית בכיף - שימוש באמצעי מיחשוב ותקשוב לפיתוח מיומנויות יסוד בשפה הערבית. 

"אלסלאם"
סכנין

יוזמתו של עבדאללה חלאילה, מדריך, מורה ורכז מחשבים, באה להתמודד עם הקשיים וההתדרדרות המתמדת בכתיבה ובהבנת הנקרא בשפת האם ערבית. מר חלאילה  בחר לסייע לתלמידים להתגבר על הקשיים ולהנחיל להם את אהבת השפה בעזרת יוזמה פדגוגית ממוחשבת הקרובה לעולמם. אתר האינטרנט שנוצר לצורך כך, משלב שימוש במגוון חושים וחומרים דיגיטאליים שנוצרו ופותחו למטרה זו.

בתחילת התהליך מציג המורה סיפור, התלמידים לומדים את הסיפור, חוקרים אותו מכל היבטיו ומשלימים את המשימות הקשורות בו. בשלב השני, התלמידים שומעים את אותו הסיפור דרך האתר, ובשלב השלישי הם רואים באתר את הטקסט בנוסף לשמיעתו. בנוסף, על מנת לאפשר הבנה עמוקה וחקר של הטקסט התלמיד גולש באינטרנט לאיסוף מידע אודות הסיפור והסופר - הן באתרים חיצוניים והן במאגרי המידע הקיימים באתר היוזמה. כחלק מתהליך הלמידה יכול התלמיד לתקשר עם המורה ועם תלמידים נוספים במגוון ערוצים כגון צ'ט, דואר אלקטרוני ופורומים ולפתח דיון מעמיק. המורה, מצידו, ממשיך כל העת לפתח את הערוץ הטכנולוגי על ידי הוספת מאגרי ידע בעזרתם חוקרים התלמידים, בעוד הנושאים מתחלפים ומשתנים והשאלות מותאמות לאוכלוסייה ההטרוגנית שמאפיינת את בית הספר.

חשיבות היוזמה באה לידי ביטוי במספר מישורים: היות ובמגזר הערבי כל המקצועות חוץ מעברית ואנגלית נלמדים בשפה הערבית - הקושי בשפה מוביל לכישלון בכל המקצועות; חוסר ההבנה והידיעה של השפה ואוצר המילים הפך את החשיבה לשטחית, פשוטה וחסרת ערך ומשמעות. בנוסף התרחקות של הדור הצעיר מחומר כתוב בערבית יצר היעדר שייכות ואהבה לשפה המהווה מורשת חשובה של התרבות הערבית. בעוד שלמידה מתוקשבת בערבית קיימת כיום בעיקר בכיתות הגבוהות כחלק מההכנה לבגרות - הפעלת למידה שכזו בבתי ספר יסודיים הינה ייחודית ומאפשרת לטפל בתחושת השייכות והאהבה לשפה מגיל צעיר.

יוזמתו של מר חלאילה מאפשרת עידוד הקריאה, ההבעה וההבנה בדרך מעניינת מאתגרת, מסקרנת ואפקטיבית. היוזמה מאפשרת לתלמידים להבין את התוכן של הסיפור הגלוי והסמוי בדרך מאתגרת ונוחה הקרובה לתחומי העניין שלהם ומעניינת אותם. כמו כן, היוזמה מאפשרת התנסויות של הבעה והבנה בעזרת ערוצים דיגיטאליים, יצירת תלמיד ו/או קבוצת תלמידים חוקרים, חיזוק ערוצי התקשורת עם ההורים והתלמידים על ידי בניית סביבה מתוקשבת המאפשרת קשר מתמיד ותומכת בעשייה הבית ספרית ובמעקב אחר התלמידים, העלאת הישגי התלמידים בשפה הערבית ולמידה זמינה בכל מקום וזמן. 

היוזמה מתאימה למגוון גילאים, מאפשרת למידה קבוצתית, פרטנית או בזוגות, בבית הספר או בבית, בקבוצת הטרוגניות או הומוגניות. היוזמה שמה דגש הן על התלמיד והן על המורה - במקום תלמיד פאסיבי מתקבל תלמיד חוקר, מחפש ומסיק מסקנות. ובמקום מורה שמרצה נוצר מורה מדריך בעל מומחיות ושאיפה להתקדמות ולמצוינות.

בבית ספר אלסלאם לומדים כ- 640 תלמידים הנעזרים בטכנולוגיה זו וכן נעזרים בה כל בתי הספר בסכנין. השיטה אומצה על ידי מורים ממחוז המרכז והדרום שהחלו לעבוד בסביבה מקוונת. עד כה העביר עבדאללה השתלמויות בנושא זה לכ- 800 מורים. בעקבות הפעלת היוזמה הוקם חדר מחשבים משוכלל ומר חלאילה אף קיבל פניה מגורמים רשמיים במרוקו בבקשה לשיתוף פעולה בנוגע ליוזמה זו.



Comments