Home‏ > ‏

מאמרים וכתבות בנושאי הטמעת תקשוב


מטלות מקוונות כאמצעי לבדיקת התפתחות מקצועית של מורים

נשלח 14 ביולי 2011, 7:58 על ידי תמר שמיר

אוסטר, ענת ואביבה קליגר. "מטלות מקוונות כאמצעי לבדיקת התפתחות מקצועית של מורים". מתוך: חן, דוד וגילה קורץ (עורכים). תקשוב, למידה והוראה. המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה, תשע"א. 247- 279.

סיכום עיקרי הממצאים של המאמר:

החיים בעולם מתוקשב, המשתנה במהירות והמאופיין בחדירה של טכנולוגיות מידע, מושפעים בתחומים רבים. מציאות זו מחייבת להתמודד עם אתגרים חדשים, כולל האתגר החינוכי. ממחקר שנעשה על שילוב טכנולוגיות מידע ותקשורת במערכת החינוך בישראל עולה, כי המורים הם הגורם החשוב ביותר להצלחה או לכישלון של רפורמות חינוכיות (מיודוסר ואחרים, 2000). מרבית בתי הספר אימצו מדיניות שבמסגרתה המורים מקבלים הכשרה בשימוש בתקשוב וביישומיו בהוראה, אבל מימוש המדיניות לא היה משביע רצון. כדי לממש את המדיניות יש לפתח השתלמויות לפיתוח מקצועי, שלא רק יעסקו בהכרת כלים טכנולוגיים אלא ישכילו גם לשלב כלים אלו עם ידע תוכן פדגוגי.

עד כה לא נחקרה סוגיית ההתפתחות המקצועית בסביבה מקוונת בהקשר של האיכות והשילוב של סוגי הידע הנדרשים בפיתוח מטלות מקוונות שהמורים מפתחים. מחקר זה עוסק בפיתוח מקצועי של מורים בסביבה מקוונת, וייחודו הוא בבדיקת איכות המטלות שפיתחו המורים במהלך כמה שנים ובבדיקה של שילובי הידע השונים בעזרת מחוון דיגיטלי ייחודי.


לכתבה המלאה בפורטל מס"ע

שיווק בית הספר בעידן הדיגיטלי

נשלח 14 ביולי 2011, 7:49 על ידי תמר שמיר   [ עודכן 14 ביולי 2011, 7:54 ]

מאמר מקיף אודות שימוש של בתי ספר בכלים דיגיטאליים ושיווקו באמצעותם. המאמר חשוב בעיקר לבעלי תפקידי מפתח בבתי הספר כגון מנהלים, רכזי שכבה ורכזי מקצוע. בתי ספר רבים בישראל שינו את פניהם והותאמו לצרכי המאה העשרים ואחת, המאופיינת כעידן האינטרנט. בתי ספר אמורים לתפקד בשוק תחרותי, הפועל על עקרונות רייטינג ומסחור על מנת לגייס תלמידים רבים, מורים טובים, תמיכה תקציבית רחבה מבעלויות בית הספר, מקורות מימון נוספים מתורמים והערכת הקהילה. שיווק נכון ברשת האינטרנט ובאמצעים דיגיטליים, יכול לעזור לבתי הספר במטרותיהם לקראת ה"ימים הפתוחים" ופתיחת ההרשמה לשנת הלימודים הבאה. במאמר מודגמת בצורה מאירת עניים הפעילות באחד מבתי הספר של רשת אורט בצפון הארץ . באורט שלומי לדוגמא, נבנה אתר מעוצב וחדשני, המנצל את שיתופיות הרשת, ואליו מועלים כתבות בנושאים "חמים", הודעות לתלמידים ולהוריהם, מידע על מגמות חדשות בבית הספר, תיעוד מצולם, סביבות למידה מתוקשבות ועוד.

הכנת מידעון בית הספר מעוצב ודיגיטאלי הנשלח לרשימת תפוצה באמצעות דוא"ל הוא כלי נוסף לשיווק בית הספק. באופן דומה אפשר ליצור בלוג לבית הספר שגם הוא יתעדכן אחת לכמה זמן. המידעון צריך להציג באופן ממוקד ותמציתי את המאפיינים הייחודיים של בית הספר ואת הפעילות הענפה שמתקיימת בבית הספר, אחת לפרק זמן בין שבוע- חודש- חודשיים או פרק זמן אחר, לפי החלטה. הפצת המידעון בקרב "מובילי דעה" (opinion Leaders of), בקהילת בית הספר על כל גווניה, תיעשה בעיקר באמצעים דיגיטאליים (דוא"ל, אתר וכתבות).

ימים מקוונים - ימי שיא של פעילות מקוונת בבתי ספר ישראליים

נשלח 6 ביוני 2011, 13:34 על ידי תמר שמיר

יום המקוון הינו יום לימודים המזמן שפע הזדמנויות לרכישת ופיתוח מיומנויות בתחומים שונים.  הפעלת יום מקוון מאפשרת לתלמיד להתנסות בלמידה אקטיבית במהלכה עליו לקחת חלק פעיל ולהתמודד עם בעיות אותנטיות.
 
התמונה מתוך האתר של עמי סלנט

התופעה של עריכת ימים מקוונים בבתי ספר היא במידה רבה תופעה חינוכית ישראלית ייחודית שנולדה  ,ככל הנראה, עוד בשנת 2001 בבית הספר בכפר ורדים בצפון הארץ. ככל הנראה משם  הגיעה ההשראה ליוזמה הישראלית הייחודית בעולם של יצירת אירוע מתוקשב ייחודי בחיי ביה"ס. הרעיון לערוך יום מקוון בו מעבירים משימותדרך אתר בית הספר לתלמידים והם צריכים לבצען מבלי להגיע לבית הספר. עד מהרה אומץ הרעיון גם ע"י מנהלי בתי ספר אחרים בארץ, בכפר סבא, ראשון לציון ובראש העין.
כל ביה"ס הוסיף את הנופך שלו לקיום היום המתוקשב, אך העיקרון של שבירת גבולות ביה"ס בלמידה  מקוונת מהבית נשמר בכל היוזמות המתוארות במסמך זה. ראיונות שנערכו ב2004 וב2006 עם תלמידים ומורים שהשתתפו בימם המקוונים בבתי הספר בכפר סבא ובראשון לציון גילו כי האירוע המקוון הרב-שנתי מגביר את המוטיבציה של התלמידים ללמוד בנקודת הזמן שבה הופעל. התלמידים נרתמו בהתלהבות לאתגר של למידה מהבית באמצעות האינטרנט ונגשו להתמודד עם המטלות המקוונות ביתר עניין והתלהבות מאשר בבתי הספר עצמם.
שבירת גבולות הלמידה, גבולות המקום והזמן באמצעות האינטרנט הקנו לתלמידים תחושה של שינוי והמוטיבציה שלהם להשקיע בתרגילים של מתמטיקה, תנ"ך והיסטוריה הייתה גבוהה למדי. עמדות המורים לגבי עריכת והפעלת הימים המקוונים עדיין לא נמדדו בגישה מחקרית שיטתית, אך  משיחות עם כמה וכמה מורים נראה  כי לא תמיד ההתלהבות של התלמידים או ההנהלה דבקה גם במורים ככלל. מבחינת חלק מההמורים לא מדובר על אירוע השובר את גבולות הזמן והמקום כי הם נדרשו להגיע לביה"ס ולשבת במעבדות המחשב או בעמדות מחשב על מנת לעקוב אחרי הפעילות בפורומים הממוחשבים, לבדוק עבודות ולהעריך בסדר יום מקוצר ומהיר. עם זאת, יש לציין כי בשנים 2002-2007, תקופת השיא בהפעלת ימים מקוונים בבתי ספר ישראליים היו מורים רבים פחות מיומנים בתחומי התקשוב החינוכי ועדיין ללא הפנמה ללמידה מקוונת בעידן ההוראה המקוונת. מעקב אחר כמה בתי ספר שנכנסו בשנים 2008-2009 להפעלת ימים מקוונים מגלה כי רמת ההתלהבות של המורים בהם הייתה גבוהה מאד והיא סחפה את התלמידים בניגוד למצב בשנים 2002-2007 (ראה, לדוגמא,למשל מעורבות המורים בביה"ס עמל עין חרוד להכנת מטלות מקוונות ליום העיון).
 
אחרי דעיכה מסוימת של תופעת אירועי "ימים מקוונים" בבתי הספר הישראליים בשנים 2007-2008, חלה התעוררות מחודשת להפעלתם בעקבות מצב החרום בדרום הארץ בראשית 2009. אז נערכו ימים מקוונים בבתי הספר בעיר אשדוד אשר נדרשו למצוא פתרון מעשי להפעלת תלמידים מהבית. נראה כי הניסיון החיובי שצברו בתי הספר בדרום הארץ בכלל ובאשדוד בפרט הביא לנכונות גוברת של מנהלי בתי הספר לקיים את פעילות השיא בתקשוב החינוכי כימים מקוונים מלאים מהבית גם בשנים בקרובות. למי ששכח:ערוץ התקשוב של ימים מקוונים בערוץ התקשוב של ימים מקוונים. בעיר אשדוד הופעל בזמן המלחמה בראשית 2009 ע"י בתי הספר באשדוד בהצלחה, ואפשר לבתי הספר לתת מענה לתלמידים, מורים והורים
 עם זאת, נכון ליוני 2009, עדיין היקף בתי הספר בארץ הנוטלים חלק באירועי הימים המקוונים עדיין מצומצם יחסית ומדובר סה"כ על 30-40 בתי ספר מתוך אלפים בהם יש תלמידים וגם מורים המשתוקקים לכך.

קישור לכתבה המלאה-

1-3 of 3